Sunday, January 24, 2021

Surat Encik Lina kepada Marsden (MS 40320/2, f.3 & f.4) berkaitan kiriman hadiah dan kerinduan kepada anaknya

Qawluhu al-Haqq wa lau kan mur

Bahawa ini alamat surat serta tabik banyak2 datang daripada Encik Lina yang tinggal dalam negeri Bangkahulu adanya syahidan barang disampaikan Allah datang ke bawah tuan saya Mister Mazin punya kaki serta saya punya anak keduanya 


akan halnya surat saya ini saya mendengar tuan tinggal sakit di santa Lina dan anak keduanya dahulu daripada tuan tetapi tiada saya dapat surat daripada tuan saya dapat khabar saja daripada orang itupun kalau tuan suka mintak tuan kirim surat sama saya kalau tuan sudah sampai di negeri saya suka mendengar tuan sudah berbaur dengan tuan punya anak keduanya dan lagi kalau tuan suka saya mintak dikirimkan gambaran saya punya anak keduanya atau sudah lepas daripada kena ketembuan atau bagaimana rupanya saya punya anak keduanya kemudian daripada itu inilah kiriman saya sama tuan satu peti kecil dengan satu bungkus burung Dewata tiga ekor dalamnya yang satu itu burung Sepah Raja namanya dibawa orang Tidore itulah yang dapat oleh saya yang lain2nya tiada saya dapat akan saya kirimkan sama tuan kerana saya selama tuan tinggalkan tiada boleh panjang kagi dan nyalang mata melainkan saya mintak ampun pada Allah minta selamat2 umur tuan panjang sama2 tuan punya anak dan saya kirim cium sama anak saya keduanya inilah Nyonya Saman kirim tabik banyak2 sama tuan dan kirim cium sama Nona keduanya dan saya suka mendengar apabila tuan berbaur dengan tuan punya anak dan sudah sampai di negeri mintak selamat umur panjang di dalam dunia ini adanya kemudian daripada itu Nona Nen kirim tabik banyak2 sama tuan dan kirim cium sama dianya punya adik Nona Getek dengan Nona Gadang mintak selamat umur panjang adanya kemudian daripada itu Encik Lina juga mintak kirimkan cermin mata kira2 umur enam puluh musin saya mau kasih sama Nyonya Saman kerana dianya sekarang ada sudah baik dengan saya selama sinin sudah dapat anak laki2 dianya punya lagi do’tor Martin

(belakang surat f.4)

sekarang do’tor itu sudah berlayar di Mandaras adanya kemudian daripada itu kalau tuan suka saya mintak kirimkan kirimkan gunting dengan jarum dengan benang barang sedikit kalau si Pali kembali kalau dianya belum kembali sama orang yang lainnya mintak tuan kirimkan juga kalau tuan suka mintak tuan bilangkan sama si Pali jangan dianya susah dianya punya anak keduanya ada baik diberi Allah kemudian daripada itu tuan Mister Luwi sudah hilang di Pulau Pisang dianya jadi Komandor di Pulau Pisang di sana juga dianya orang tanamkan meski tuan sudah dapat khabarnya sama orang baik juga saya bekhabar sama tuan adanya tamat al-kalam

Kemudian daripada itu ada saya berkirim surat sama2 surat Syair Selindung Delima namanya pada tuan Mister Mur punya tangan adanya

No comments:

Post a Comment