Sunday, March 7, 2021

Surat Cik Lina kepada John Marsden (MS 40320/2, f. 54 & f.55) berkaitan perasaan diceraikan dan dipisahkan daripada anak-anaknya

 Qawluhu al-Haqq

Bahawa ini Nona yang Kecil dengan Nona Gadang punya emak yang tinggal di dalam kebun di tengah Padang di mana tuan tinggalkan dahulu dan barang disampaikan Allah saya punya tabik banyak2 datang ke bawah kaki tuan saya Mister Mazin yang duduk dalam negeri itupun saya mintak selamat umur panjang tuan saya diberi Allah di dalam dunia ini adanya sama2 dengan anaknya keduanya 


akan halnya apabila tuan berlayar dahulu tiadalah yang apa2 saya boleh katakan sama tuan daripada saya punya hati jadi kelam saja sebab tuan meninggalkan saya dan anak yang berdua bercerai dengan saya dan sekarang saya mintak sama tuan begitu banyak dan jangan tuan kecil hati sama saya pada tatkala tuan saya berlayar membawa anak yang berdua itu pada perasin hati saya seperti tuan bawa pergi bertandang bermain2 saja sekarang baharu merasa di hati saya bercerai dengan tuan tinggalkan saya seorang2 saja adalah saya seperti ikan kekeringan air saja daripada untung saya kiri pun tiada kanan pun tiada baharulah terkenang pada untung saya tinggal seorang itupun saya mintak sama tuan begitu banyak seperti tuan punya kata apabila lagi rumah baharulah sekarang saya mengerti di mana yang baik atau di mana yang tidak itupun saya mintak begitu banyak di bawah tuan saya punya kaki kalau ada seperti kata saya yang terlalu dan jangan tuan saya taruhkan di dalam hati kerana saya banyak sudah patuh tuan punya hati sekarang baharu saya merasa sekarang saya mintak di bawah tuan punya kaki kalau saya turut seperti tuan punya kata selama ini siapa tahu tiada bercerai dengan tuan dan dengan anak saya itupun sekarang saya mintak begitu banyak di bawah tuan saya punyai kaki dan janganlah tuan saya taruh saya pada tuan punya belakang hendaklah tuan kenang2kan juga untung saya tinggal seorang kerana tiada boleh lepas saya puya hati mau bergantung juga di bawah punya kaki dari dahulu sampai sekarang saya mintak banyak sama tuan saya mau bergantung juga di bawah tuan punya kaki kerana tuan punya baik dengan saya tiada boleh saya hilangkan selama ada nyawa dikandung badan kemudian daripada itu saya punya peluk peluk cium pada anak saya keduanya satu bulan kedua mentahari adanya dan lagi kalau ada tuan suka tolong bilangkan sama si Pali jangan susah dianya punya anak keduanya ada baik semuanya dengan selamatnya biar dianya tahu biar senang dianya punya hati dan hamba percaya pada tuan Allah Ta’ala dan boleh hamba dengar hamba punya anak keduanya boleh selamat tolong Allah Ta’ala dan saya mintak begitu banyak apabila ada tuan berkirim surat di Bengkahulu dan jangan lupakan saya melainkan tuan beri jua saya khabar sama tuan boleh saya tahu baik2 tuan punya khabar harablah saya pada Allah Ta’ala menanti dapat khabar yang baik daripada tuan saya jua adanya tamat al-kalam

Ini rial pemberi kakaknya mau berlayar dahulu dikasihnya seorang satu rial ini kepada adiknya akan pembeli permain adiknya itupun apabila anak saya kedua mau berlayar saya sudah lupa sekarang saya taruh di dalam surat ini boleh tuan kasihkan sama dianya

No comments:

Post a Comment