Sunday, March 7, 2021

Surat Cik Lina kepada John Marsden (MS 40320/2, f.19) mengadu kesusahan hidupnya dan kerinduan pada anaknya

Qawluhu al-haqq walau kan mur

Bahawa ini alamat surat dengan tabik banyak2 datang daripada Si Lina yang duduk dalam negeri Bengkahulu adanya dan barang disampaikan Tuan Allah datang menjalang ke bawah tuan Mister Mazin punya kaki mintak selamat umur panjang Allah Ta’ala tolong sama tuan di dalam dunia ini adanya 


akan halnya saya berkirim ini surat lalunya saya sekarang ada juga hidup tetapi tiada yang lain saya makan melainkan tuan punya nasi juga yang saya makan dan minum selama tuan tinggal saya melainkan Allah Ta’ala balas tuan punya kasih sama saya kemudian daripada itu saya mintak selamat2 tuan punya umur panjang dengan tuan punya anak si Nona keduanya dan lagi pula jangan tuan kecil hati sama saya suatupun tiada cenduramata saya sama tuan dengan si Nona keduanya kerana saya ada susah sedikit tetapi susah baik si Nen selama ini dianya tinggal di rumah saya lakinya datar itu pulang di Mandaras jadi dator di sana lamalah antaranya si Nen sudah dapat anak satu laki2 itupun sekarang dianya berlayar pulang di Mandaras menurut dianya punya laki jadi dator di Mandaras sekarang si Nen menumpang di kapal kapitan Gernawi pada hari Sabtu naik di kapal adanya berbuat surat ini pada malam Khamis pada hari Jumaat tuan Mister Kris naik kepada pagi2 pada hari Sabtu si Nen naik kapal Kapitan Kernawi dan Mister Kris sama kapal Kapitan Kansil adanya kemudian daripada si Nen kirim tabik banyak2 sama tuan dan kirim peluk cium sama Nona keduanya mintak selamat umur panjang adanya tamat 

(belakang surat)

Kemudian daripada itu saya dengar khabar tuan kecil di Menggala sudah kembali di negeri menurut tuan melainkan kalau tuan suka mintak tuan sampaikan saya punya tabik banyak2 sama tuan punya adik minta selamat umur panjang adanya dan lagi pula kalau tuan suka minta tuan sampaikan saya punya tabik sama tuan Mister Mor mintak selamat2 umur panjang adanya

No comments:

Post a Comment