Sunday, April 18, 2021

Surat Cik Lina kepada John Marsden di England (MS 40320/2, f.20 & f.21) berkaitan penerimaan surat daripada Marsden dan gambar anak yang dikirim kepadanya (19 Oktober 1785)

Bahawa ini alamat surat tanda tulus dan ikhlas serta hati putih dan jernih tabik banyak2 iaitu datang daripada Encik Lina yang duduk dalam kota Malabara juga adanya sahidan barang disampaikan Allah Taala apalah kiranya datang menjelang tapak kaki tuan saya Mister Mazin yang telah ada sekarang dipeliharakan Allah Taala umur panjang dalam dunia ini yang duduk dalam negeri besyar di Inggelan juga adanya 


barang tahu apalah kiranya tuan saya akan hal saya berkirim surat sepotong kecil ini adalah mengatakan tentangan surat tuan sudah sampai kepada saya dengan selamatnya mengertilah saya apa2 yang tersebut dalamnya lalunya tentangan saya mendengar akhbar dahulu tatkala tuan lagi di Santa Lena terlalu nian susyah hati saya mendengar tuan begitu sakit melainkan Allah Ta’ala saja tahu pada susyah hati saya tatkala itu melainkan sekarang tuan Allah sudah memberi senang kembali pada tuan melainkan menerima sukur banyak2 kepada Allah Taala serta sampai pula dengan selamatnya ke dalam negeri besyar itupun beroleh kembali hati saya yang sushah2 selama ini adanya

kemundian daripada itu tentangan si Pali sudah sampai di Malabara supaya tuan tahu dianya diam di rumah saya itupun habislah diberinya saya akhbar sekadar2 tahu2nya lalunya tentangan anak saya dipelihara oleh madam di dalam sekul itu seperti patutnya melainkan menerima kashih saya banyak2 hendak saya bilang begitu begini melainkan lebih fikiran tuan jua tetapi daripada bilangan si Pali madam membuat anak itu sama seperti membuat anak kandungnya melainkan Allah Ta’ala saja membalas baiknya madam itu adanya lalunya tentangan gambaran anak yang tuan kirim pada saya itupun sudah sampai ke tangan saya tetapi meski tuan akan gushar pada saya melainkan saya hendak menyusyah2 tuan juga jikalau tuan suka menolong saya hendaklah saya mintak gambaran anak keduanya sekali tetapi kalau tuan suka minta ditaruh antara badannya dari kakinya sampai ke mukanya semuanya kerana saya hendak melihat rupanya sekali biar senang rasha hati saya adanya

Kemundian daripada itu tentangan Wilam dengan si Pali sudah sampai di Malabara dengan selamatnya lalu Wilam itu ditolong oleh tuan Mister Berap dengan pencarian dimasukkannya jadi gur dan sebentar kemundian difikirnya tiada rupa2 boleh sampai belanjanya sepuluh rial sebulan menjadi ada kapal kapitan Kartan mau berlayar ke Benggala menjadi dianya mintak tolong pada tuan itu hendak menurut dianya apa kata kapitan itu suka pula membawak Wilam itu jadi betalirnya kemundian boleh pula ditolongnya dalam pencarian lain katanya lalunya perempuan Wilam itu tinggal di rumah saya supaya tuan tahu adanya si Wilam itu berkirim sembah banyak2 pada tuan terima kasih banyak2 kashih tuan kepada dianya Allah Taala saya membalasnya pada tuan adanya si Pali kirim tabik banyak2 pada anak2 mintak selamat2 umur panjang adanya

Tuan Mister Halway kecil sudah pulang ke Kruai dianya sudah ambil perempuan yang diam sama tuan Mister Batam dahulu tiada saya taruh perempuan yang patut saya beri tinggal di rumah tuan2 melainkan itulah yang patut akan jadi perempuan tuan Mister Halway tetapi belum dibawak ke Kruai lagi ditinggalkannya di rumah saya akan berlajar2 menjait apabila dipesankan tuan itu takala itulah dianya saya suruh ke Kruai supaya tuan tahu adanya

Lalunya biar tuan tahu saja saya memberi akhbar pada tuan tentangan kehidupan dan pencarian saya dalam negeri Bengkahulu tiada lain daripada mencuci kain tuan2 dengan menanam padi dalam kampung saya itu itulah akan belanja saya dengan kawan di rumah supaya tuan tahu dan jikalau tidak itu pencarian saya bagaiman saya mehidupi kawan2 seorang berdua dan harga berash sekarang di Malabara tiada boleh lebih daripada empat kula’ sehari sherial biar tuan tahu adanya

Lalunya seperti perjanjian tuan dengan saya dahulu seboleh bolehnya janganlah tuan lupakan tentangan anak yang dua itu seboleh bolehnya jangan Nen tuan ceraikan barang tempat yang kecil itu di situlah Nen Gadang itulah permintaan saya kepada tuan kalau boleh adanya kemundian pula kiriman saya dahulu ada surat sepucuk dahulu daripada surat ini dibawak kapal Kapitan Pok melainkan janganlah tuan gushar atau kecil hati pada saya kerana saya belum tahu tentangan gambaran anak itu kata si Lusi pada saya mengatakan ada gambaran dibawak kapal itu itupun saya periksa pada Mister Rasendal tiada hamba tahu katanya menjadi sushah hati saya dan ada barang seminggu datang tuan Mister Koq dari Muko2 itupun pergilah saya kepada tuan Mister Kaq minta tolong tanyakan gambaran itu pada tuan Mister Rasendal maka adalah bertemu dengan gambaran itu sama2 dengan barang2 Mister Kal tetapi surat itu sudah berlayar ke China dahulu daripada saya dapat gambaran itu adanya

Akan memberi akhbar pada tuan sebab gambaran itu belum sampai ke tangan saya adanya kemundian biar tuan tahu orang yang tempat saya memberikan surat ini Mister Rabat namanya kawannya Pashar dan ada pula saya berpesan pada Rabat itu minta dibelikan payung barang dua buah dan menyuruh dianya berikan kendiri pada tuan akan tanda2 hidup saja 

Kemundian daripada itu ada kiriman saya sama2 surat ini pada tuan akan tanda2 hidup saja ada rempah gulai satu peti kecil dan acar manggah satu tempayan pula hendak saya berikan di tangan tuan2 tiada saya tahu seorang jua pada orang gudang dalam kapal ini

Dan terlalu malu saya akan menyushah2 tuan2 di Malabara menyuruh minta tumpangkan surat ini serta kiriman ini sebab tiada apa2 yang patut akan menyushah2 tuan2 adanya menjadi saya minta tolong pada kawan Mister Wail Bayis namanya kawannya itu Mister Wait Sayat melainkan tuan terimalah pada orang yang membawak surat ini adanya inilah saya minta tuan kasih saya punya tabik banyak2 kepada tuan kecil dengan tuan Mister Moor serta dengan tuan dalam rumah tuan sekarang melainkan terlalu suka saya mendengar semuanya ada baik di negeri adanya

Ada kiriman saya pada anak keduanya tanda2 hidup saja ada gini sebuah dapat oleh saya tukar pada orang dari negeri akan pembeli2 epal dengan pear oleh anak di sekol adanya

Kemundian daripada itu mintak saya pada tuan banyak2 jangan tuan lupa mengirimi saya surat pada tiap2 kapal ke Bengkahulu kerana tiada yang lain memberi hati saya senang lain daripada mendengar2 akhbar daripada tuan dengan anak2 keduanya

Kemundian daripada itu tentangan anak saya si Nen sudah pulang ke Mandarash sama2 lakinya sudah lima bulan sekarang dalam kapal kapitan Geranawi supaya tuan tahu adanya

Tamat al-kalam tersurat pada sembilan belas hari bulan Oktober pada malam Khamis pukul dua belas adanya 

Oct 19th 1785

No comments:

Post a Comment