Friday, March 20, 2020

Surat Seri Maharaja Dewa kepada Francis Light (MS 40320/8, folio 6) berkaitan fitnah terhadap Seri Maharaja Dewa

Surat cit daripada perhamba Seri Maharaja Dewa sampai pada tuan Gurnador yang amat bijaksana lagi mulia 


ahwal tuan Gurandor bertanya perintah saya maka saya ini tiada ada suatu kesalahan maka Saudagar Raja muafakat dengan Culia lima enam orang perbuat fitnah pada baginda kata dengan bicara saya la Gurandor mari duduk di Pulau Pinang itu dan saya la memberi bicara pada tuan jangan diberi hasil Pulau Pinang itu maka tuan menengar bicara saya la maka tuan tiada mau beri hasil itu serta tuan pun tiada mau mari mengadap baginda sematanya tuan menengar bicara saya la tuan kerjakan demikian diperbuat fitnah pada baginda maka masuk la di hati baginda fitnah itu maka jadila saya demikian ini maka bicara Pulau Pinang itu tuan bicara baik2 beri jadi kebajikan dengan baginda maka banyak khabarnya saya tiada menyurat pada surat ini maka segala perintah dan khabar di sini nyatalah genap perkaranya pada Nakhoda Hasan Merikan boleh tuan periksa bertanya segala khabar itu ahwal inilah saya maklumkan pada tuan tamat

1 comment:

  1. Assalamualaikum w.b.t., maaf bertanya, Seri Maharaja Dewa ini siapakah nama sebenarnya?

    ReplyDelete